Wednesday, August 1, 2007

tempat jauh lagi dikenang inikan pula tempat bermain


Suatu waktu dahulu

Tempat itu penuh damai. Tempat itu penuh santun. Tempat itu akrab dengan rasa malu. Tapi itu kisah dulu, kisah 18 tahun dahulu. Bermula dengan kisah masyarakatnya yang ramah tapi penuh santun sehinggalah pada kerukunannya yang sungguh-sungguh. Pada waktu itu, di tempat ini peribahasa lama 'berat sama dipikul ringan sama dijinjing' amat sesuai sekali digunapakai. Bila sesekali berlaku sengketa, maka berduyun-duyunlah tua-tua menjadi kitab rujukan. Tiada dendam dihati dan semuanya dianggap rencah yang mencukupkan syarat hidup bermasyarakat. Tidak kedengaran sangat kisah-kisah sumbang dan asing dikalangan anak-anak muda. Cuma sesekali dan ya..sekadar kes-kes terpencil untuk menunjukkan ditempat ini masih ada anak-anak muda yang sudah dewasa. Kalau bab nikah dan kawin, biar hantaran sedikit tapi harus berwaktu. Rokok daun akan disusun menghikayat susur galur keluarga dan ia menjadi satu kewajiban.
Hembusan bayu terasa nyaman. Air sungainya mengalir tenang. Burung selamat membuat sarang. Pokok paku pakis bebas tumbuh meliar. Juga masih kelihatan anak kerbau seronok berkubang. Demikianlah kisahnya..
Selepas satu dekad…..

Masih damai tapi tidak setelus dulu. Masih lagi berlagak santun sungguhpun banyak cerita dibalik baju. Sesekali kelihatan malu tapi rasanya dibuat-buat. Mungkin ini penangan era globalisasi. Era Bill Gates. Semuanya harus cepat, tangkas dan padat. Biar masa 24 jam itu diisi sepenuhnya dengan perkara yang boleh menambahkan RM, sehingga selalu sangat terlupa anak, bini dan jiran sebelah rumah. Bila bernikah kawin tiada lagi menyusun rokok daun, cuma yang ada hantaran berpuluh ribu biarpun kadang tidak berwali. Majlisnya kalau boleh biar kelihatan macam suku sakat anak raja. Melebih-lebih. Anak-anak muda juga sibuk memberitahu dunia mereka dihujani kemajuan. Hello..jangan sampai lemas ya! Kalau ya pun berinternet atu ber 3G jangan sampai buat-buat tak kenal guli atau galah panjang. Kalau terjadi begitu, tolonglah fikir kembali. Jika tidak mampu juga, saya cadangkan pergilah terjun dalam laut biar berjasa pada ikan-ikan kembong yang tengah naik saham sekarang ni.
Sesungguhnya kemajuan ini mengorbankan banyak benda yang asli, damai dan nyaman itu.
( Saya bukan menolak kemajuan cuma, rasanya lebih baik kalau dapat dikekalkan apa yang diwarisi dan teruskanlah memburu bintang ). Jangan sampai kita tidak mampu lagi menebus harganya yang bernilai itu. Saya cuma hamba yang menyampaikan titah perintah orang tua-tua lewat peribahasa ‘nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong pun berciciran’. Tapi kalau dah boleh lari laju macam Asafa Powell dan ada kocek ajaib macam Doremon yang boleh simpan seluruh isi bumi dalam perut, tak payahlah nak menyusahkan diri lagi memikirkan peribahasa zaman 50-an ini. Tapi kalau sebaliknya maka bawa-bawalah membaca dan memahami ya. Sendiri mau ingat laa..

Ini kisah benar. Kisah sebuah tempat dihujung Kota Kecil dipulau itu. Tempat yang paling mesra dihati. Alahai..tempat jauh lagikan ‘dikutuk’, inikan pula tempat bermain.

No comments:

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP