Monday, August 20, 2007

dari Nilai

Sekadar isyarat telah mengupdatekan blog. Pagi selasa ni tiba-tiba terasa mahu menyanyi. Naa marilah kita menghibur hati dengan lagu kegemaran mama saya...

Mengapa Dirindu ( Uji Rashid )

Anak punai anak merbah
Terbang turun buat sarang
Anak sungai pun berubah
Ini pula hati orang
Mengapa dikenang

Asal kapas jadi benang
Dari benang dibuat baju
Barang lepas jangan kenang
Sudah jadi orang baru
Mengapa dirindu

Kasih yang dulu tinggal dalam mimpi
Kasih yang baru simpan di hati
Kasih yang dulu tinggal dalam mimpi
Kasih yang baru simpan di hati

Selat teduh lautan tenang
Banyak labuh perahu Aceh
Jangan kesal jangan kenang
Walau hati rasa pedih
Mengapa bersedih

Kalau pinang masih muda
Rasanya kelat sudahlah pasti
Kalau hilang kasih lama
Cari lain untuk ganti
Mengapa dinanti

Patah 'kan tumbuh hilang berganti
Akan sembuh kalau diubati
Patah 'kan tumbuh hilang berganti
Akan sembuh kalau diubati

Sayang mengapa dirindu
Kerana terlalu melayan lagu ni, tiba-tiba teringat pula dengan seorang kawan lama yang pernah menghantar sms dan bercerita tentang dirinya yang banyak kali putus cinta. Saya simpati. Dari jauh mengirim doa untuknya. Dia nampak bersungguh-sungguh, tapi sering cintanya layu. Sehingga satu tahap dia sudah tidak percaya pada perempuan. Saya ingin pujuk dia dengan puisi ini-

Buat Terakhir Kali ( puisi copy n paste )

Buat terakhir kali
aku ingin merayu
jangan buang rindu itu,
kita berdua
pernah akrab kerananya.

Buat terakhir kali
aku ingin merayu
jangan benci luka ini,
kita berdua
jadi dewasa kerananya.

Buat terakhir kali
aku ingin katakan
rindu itu lebih berharga
luka ini lebih bermakna
dari sebuah cinta lama
yang tidak lagi menyala
di hati yang sama.

Puisi yang pelik tapi sesuai. Sebab? Saya cuba mewakili perempuan-perempuan yang pernah me'layu'kan cintanya. Setiap orang punya hak untuk memilih dan apabila perempuannya memilih untuk berpisah, tinggalah dia mengarang lagu-lagu luka sendiri. Saya teringat kata-kata hero filem Melayu Rosyam Nor dalam filem Laila Isabella- hidup seperti anak panah. Kita lepaskan dan berharap ia tepat ke arah sasaran. Tetapi sayang, apabila dilanggar angin, anak panah akan berubah hala. Ke arah yang kita tidak jangka. Namun, ia sebenarnya membuka ruang baru untuk kita. Ruang untuk meneliti dan menghargai diri apa adanya. Kemudian kita akan belajar jadi dewasa. Percayalah!

Kata salah seorang teman blog saya :-

Suatu ketika, kita pernah disakiti. Kemudian kita berusaha untuk pulih semula. Didatangkan lagi dengan tawaran cinta yang baru, bersama ‘harga-harga’ yang istimewa.
‘ Pakej-pakej yang luar biasa.’ Tapi ketika ini, kita telah tahu bahawa kecintaan yang kita punya itu sudah ada nilainya yang tersendiri. Telah diletakkan harga tertentu.

Dan sebagai perempuan yang pernah akrab dengannya satu ketika dulu, saya ingin berpesan begini -bercandalah ditaman bunga, di sana Hawamu.

2 comments:

Kay Masingan said...

aku masih dan akan sentiasa tertanya-tanya? adakah cerita ini ada sipi-sipi kaitannya dengan diri penulis

UNGU said...

cepat nya membuat andaian..banyak benda yang cuba saya sembunyikan tapi malangnya ada jg yang terzahir..macam mana ni

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP