Sunday, November 4, 2007

surat ungu untuk ungu


Pecah kaca pecah gelas
Sudah baca harap balas

Membaca kembali pantun dua kerat ini buat saya tersengih-sengih seorang diri. Pantun ini agak popular semasa zaman persekolahan saya dulu. Selalu diguna pakai masa menulis surat dan biasanya di tulis pada perenggan akhir diikuti dengan frasa pengenalan diri yang pelbagai cara. Mula-mula saya belajar menulis surat, inilah kata akhir yang saya digunakan. Selepas menjadi sedikit bijak saya mula menggunakan frasa yang lebih ‘indah’ dengan tujuan menguja pembaca untuk membalas surat saya.


Pengetahuan menulis surat saya semakin menjadi-jadi bila saya dilanda cinta. Masa tu email dan sms belum naik saham lagi. Jadi satu-satunya cara menyampaikan isi hati remaja ialah melalui surat. Di lakar setulus hati, di hantar melalui pos Malaysia atau pos persendirian dan dengan kekreatifan yang luarbiasa. Saya pernah menerima surat yang di luar sampul hadapannya ditulis begini:


2 long buggy cut,
-Nama saya-


Kemudian di belakangnya ditulis begini:


From Papar With Love,
-Batman 4’Ever-



Pengenalan surat yang buat saya teruja membacanya. Sempat juga berfikir betulkah Batman menulis surat untuk saya. Tahun-tahun berikutnya saya menerima surat yang akhirnya di tulis begini..


One n only!
-tandatangan pengirim-


Kadang-kadang begini,


with love,
-tandatangan pengirim-



Masa ni hati tengah mekar berbunga. Banyak betul frasa-frasa menguja rasa yang saya pelajari. Surat dan cinta. Tiba-tiba saya rasa ingin menghentikan waktu. Biar saya mempunyai ruang untuk kembali menyelongkar memori indah yang tersimpan dalam kebun mimpi semalam. Saya cinta dia betul-betul..saya pernah berkata begitu. Saya berkata sungguh-sunguh. Kawan saya cakap saya gila. Kawan saya cakap cinta musim sekolah tidak akan ke mana. Cinta budak-budak. Cinta monyet. Selalunya saya berjauh hati dan kerap kali menidakkan guruan itu tapi, mungkin kawan saya bermulut masin ataupun memang sudah tersurat begitu, akhirnya saya akur dengan permainan takdir. Dan untuk memujuk hati, saya selalu ibaratkan hidup ini sebagai cerita dongeng. Jalan cerita yang mulanya penuh ranjau berliku namun di akhiri dengan musim indah meniti pelangi menuju singgahsana. Oh tolong..kejutkan saya. Saya sudah mula bermimpi!

Bila bercerita tentang surat, orang kedua yang layak saya rindui ialah ibu saya. Saya teringat semasa di kolej dulu, ibu turut tersenarai dalam carta orang yang paling rajin menghantar surat untuk saya. Dalam surat panjang berjela itulah dia mengirim seluruh doa kesejahteraan untuk anak perempuannya yang jauh. Paling saya ingat, surat ibu jarang sekali menggunakan tanda baca seperti koma atau noktah. Saya tahu ibu menulis mengikut kata hati dan saya lah yang akan berhempas pulas meletakkan tanda2 itu mengikut keperluan. Hari ini tiba-tiba saya terindu-rindu dengan surat ibu. Terindu-rindu surat retro ‘tulisan sambung’ yang cukup setia pada zamannya.

Beberapa tahun kebelakangan ini, saya tidak lagi menerima walau sepucuk surat sekalipun. Kini saya lebih senang berhubung melalui telefon dan beremail sahaja. Cepat dan mudah. Cuma menekan beberpa nombor kemudian cakap la apa mau cakap. Namun, bila saya menyelongkar kotak misteri, saya tersenyum-senyum sendiri. Banyaknya surat. Saat saya membelek satu persatu, rasa aneh itu diam-diam menyelinap mengusik jiwa. Musim semi itu sudah berlalu. Sangat berlalu. Tapi bila mengingati detiknya saya sesekali tertawa, sesekali tersendu dan kerapkali ingin memasukkan kepala ke dalam baju. Ha ha..tiba-tiba saya teringin bercerita. Tiada niat apa-apa. Saja. Aiso posondianku ginawo!

Surat? Rasanya selepas ini saya tidak akan menerima surat lagi kecuali surat2 rasmi sahaja. Iya, mungkin sudah terjanji begitu.

Sungguh jika tidak dibalas pun, saya tetap titipkan ini..



Pecah kaca, pecah gelas
Sudah baca harap balas!

7 comments:

Kay Masingan said...

tiba2 teringat musim tunggu spm ka tu ungu. kita 3 urg (sma si rabit) rajin cari kenalan dr borneo post newspaper. lucu pula. ada kah si rabit kasi kena sa, dia test konon sampul surat berwarna warni n byk pix artis buli sampai or tidak. sa bukan main gembira dpt surat tu, ngam2 lagi kami 2 urang yg ambil tu surat,..berabis dia kasi ketawa sa kunun..

UNGU said...

hahaha..iya.tiba2 terindu bo. dpt kenalan dari luar negara...nta dia paham ka inda tu balasan tu..bi versi talantang.hahaha

Kay Masingan said...

yang kulit hitam ka tu ungu? faham juga tu. berbalas juga tu- maksud ada 2 way communication boh juga

UNGU said...

huhu..napa la kita suka cakap pasal benda2 yg suda lepas ah? smlm pun sa disapa lg oleh jejaka asing. warga AS kelahiran Iraq. cuti2 di Msia. Kenal dalam tren komuter.huhu terulang bi sa yg lintang pukang..

Kay Masingan said...

manusia:- akan selalu mengatakan pasal yg lalu dan yg akan datang. kita selalu ckp pasal yg lalu kerana kita sudah tua! hahaha

UNGU said...

tua? mana ada..baru 28 bah kay. jangan dulu marau-arau mo tua..palan-palan obo!

Kay Masingan said...

haha..ya la boh..adjes tu muka. nanti tambah kedut!!

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP