Tuesday, November 6, 2007

nombor?



Saya mengaku, saya alergi dengan nombor. Nombor 1,2,3,4…. Dalam sejarah pendidikan, saya tidak pernah lulus subjek matematik. Dari zaman UPSR, PMR sehinggalah SPM saya tidak pernah lulus. Waktu tingkatan 5 dulu, ada seorang cikgu yang berdiri macam jaga di pintu pagar asrama semata-mata mahu memujuk saya menghadiri kelas tambahan matematik. Sehingga begitu sekali usaha beliau, tapi saya tetap tidak sembuh alergi nombor sampai lah saya tamat SPM. Dan kerana kealergian itu subjek matematik tidak tersenarai dalam sijil SPM saya. Penyakit ini berterusan sehingga saya hampir-hampir pengsan bila mendapat tahu kursus yang saya ambil di universiti ada kelas kira mengira ( statistik ). Setiap kali masuk kelas, saya mesti menempah kerusi belakang dengan harapan saya tidak di tanya sebarang soalan. Bila saban minggu di'kedudukan' belakang, maka bertambah-tambah lah ke'bengongan' saya dalam hal kira-mengira. Sehingga ke hari ini saya masih tertanya-tanya macam mana saya boleh 'lepas' dan seringkali pula menganggap itu salah satu dari 7 keajaiban IPTA yang belum terungkai. Huhu..

Petang minggu lalu saya berpeluang bertemu dengan kawan lama. Dua orang kawan saya sejak tingkatan 4 ini, kini sudah selamat menjadi isteri orang malah salah seorang sudah pun berjaya mencapai status ibu. ( Tahniah! Saya yakin status ibu merupakan peng-anugerahan tertinggi yang diterima oleh semua wanita). Saya kira sepanjang 5 tahun kebelakangan ini, petang minggu lalu merupakan antara masa yang istimewa yang patut kami sejarahkan. Sebab? Iya sebab ini merupakan pertemuan pertama kali secara bertiga dengan status yang baru ( kecuali saya).

Sambil menikmati minum petang di Mid Valley Bangsar, kedua orang kawan saya memulakan kelas ‘kira-mengira’. Iya kelas matematik untuk wanita yang sudah berkahwin dan teringin memiliki cahaya mata. Saya yang tidak terlibat dalam topic perbincangan hanya menadah telinga dan sesekali menyampuk. Iya, turut memeriahkan majlis. Tiba-tiba saya sedar, 10 tahun itu tidak terlalu lama untuk kita berubah. Sangat pantas. Selalunya saya tidak terkejar. Masih terakam di hati, 10 tahun lalu kami bertiga pernah bercerita tentang masa depan sambil duduk-duduk di tepi padang SMK Kota Marudu. Dan hari ini sekali lagi saya rasai suasana yang sama. Penuh nostalgia!

Kedua-dua teman saya ini agak sensitive dengan nombor. Mungkin kerana yang satu telah ‘dicinakan’ (berjodoh dengan lelaki cina) dan yang satu lagi banyak dipengaruh oleh big bos di tempat kerja. Petang itu kami 'menilik' nombor lagi. Ilmu yang di 'turunkan' oleh big bos salah satu dari kawan saya. Saya tidak percaya sebenarnya, tapi, masih berharap ada keajaiban berlaku dalam kiraan nombor saya. Biar hasilnya ‘cantik’ dan maksudnya yang baik-baik saja. Tapi sayang seribu kali sayang, tilikan tidak mencapai sasaran. Bak kata sudah jatuh di timpa tangga begitu lah ibarat tilikan perjalanan hidup saya. Sedih seketika, tapi ia hilang bila saya memutuskan bahawa kegagalan dan kejayaan yang saya telah dan akan lalui bukan terletak pada mana-mana nombor.

Saya lebih percaya apa yang terjadi dalam hidup lebih banyak dipengaruhi oleh pilihan masing-masing. Dan yang selebihnya sekadar memenuhi perjanjian yang termeterai antara saya dan Pencipta. Saya sekadar ingin mengulang frasa yang biasa digunakan oleh mereka yang hidupnya dilatari dengan pengetahuan agama yang baik "...semua yang baik itu berasal daripada Dia dan yang buruk itu dari saya semata-mata". ( lebih kurang begini )

Untuk kedua teman, terima kasih daun keladi…kerana sudi bersama saya selepas tahun-tahun yang kita tinggalkan. Semoga pertemuan kali ini menjadi pintu pada pertemuan selanjutnya.

4 comments:

Kay Masingan said...

mesti byk cerita kamu tu kan..tapi yg sa pasti betul mesti slang semenanjung + slang talantang ada tu kan...haha

UNGU said...

inda la ba..mcm 2 mcm 2 jg. c bon dgn kimaragang dia..kami dgn talantang kamiii..teda jg slang malaya klu sesama kami la..siok ooooooooo

Emma said...

friends are 4ever,even if you dont get 2 c them at all time,them always b in you heart...kannnn

UNGU said...

sukung..oh emma! frnz 4 ever blg yg sa tau2..kui..kui

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP