Thursday, November 29, 2007

SEGANTANG BERAS PULUT III


Aku kembali berkelana dengan satu tanya yang tidak terjawab. Tergantung begitu sahaja. Ku biarkan nombor teka teki itu menjadi penghias diari harianku. Hatiku sedikit pun tidak beriya-iya ingin tahu. Dan inilah yang buat aku gusar kerana tempoh perjanjian ku dengan emak hanya berbaki 25 hari sahaja lagi. Mati. Dalam hati menyumpah-nyumpah sendirian. Kenapa lah celupar sangat hari tu. Kenapa lah cuai sangat sampai minta 30 hari saja. Ini bukan kisah 30 hari mencari cinta. Ini kisah 30 hari mencari suami. Apa lah salahnya kalau letak 30 bulan. 30 bulan? Ha ha aku gelak sendiri.

“Woi! apa hal?” Gelakku mati.
“Sejak balik dari kampung Nah tengok Indah ni semacam je?”. Aku malu sendiri bila Nah mula mencurigai keadaanku. Separuh tenat. Dia duduk di sebelahku. Menepuk bahu kanan sebagai tanda tanyanya minta dijawab. Aku masih diam. Padaku ayat akhir itu bukan pertanyaan tapi tuduhan yang seolah meletakkan aku sekali dalam kelompok manusia 'mulau' . Diam.

Nah tidak berputus asa. Kali ini Nah nekad duduk bersila di depanku. Masih dengan harapan agaknya. Aku terus-terusan senyum. Sebetulnya ingin menjawab, tapi, masih memikir-mikir bagaimana caranya supaya Nah tidak terkejut beruk. Iya lah, takkan nak bagi tau terus yang dah ada orang berkenan kat aku. Berkenan nak buat bini. Nak buat macam mana ya..? Alahai Indah, pendeknya akal.

“Tiada lah. Rindu kampung agaknya” aku beriya-iya mengajuk bunyi orang Negeri bercakap. Aku lihat Nah tidak berpuas hati. Berkerut-kerut dahinya menerima alasanku.
“Takkan lah rindu kampung sampai gelak sorang-sorang. Bukan sekali Nah lihat, dah banyak kali tau”
“ Aik, sejak bila pulak Nah tukar kerja ni?”
“ Sejak Indah tu dah jadi angau la. Tau tak..”
“Tak tau” aku pantas memotong katanya sambil mencebik.
“ Orang bagi tau lah ni..” sepantas kilat jarinya yang runcing mencubit paha kananku. Tak sempat mengelak, aku terjerit kecil.
“Sejak balik dari kampung hari tu, Indah jadi macam tak betul. Kita jadi susah hati. Mana tau Indah ada masalah ke ..”
“Yalah Indah, kita syak mesti ada sesuatu yang tak kena ..” Entah dari mana Dayang tiba-tiba menyampuk.
“ Tak nak bagi tau kita ke?” Nah mula buat muka kesian. Aku masih tersenyum.
“Indah, takkan simpan sorang-sorang.” Sambil tercarik-carik benang yang terjulur dari sarung bantal comel hijau pucuk pisang. Warnanya semakin pudar.
Dayang mula menunjukkan bakat menyanyi. Bukan. Tengah menyindir Indah agaknya. Hampir tidak terdengar suaranya bila aku dengan sengaja memasang tv kuat-kuat.

"Tanya sama pokok, apa sebab goyang..
nanti jawab pokok angin yang goncang
tanya sama langit, apa sebab hujan
nanti jawab langit, tanya lah awan...

..tanya sama hati apa asal sayang
apakah tandanya nampak di pandang.."

Wah! Boleh tahan. Aku terdiam menikmati lagu lama ini seketika. Tersenyum lagi. Entah, sama ada kerana lirik lagunya yang tersirat seribu makna atau kerana suara Dayang yang sedap. Ala-ala suara Fatin, salah seorang dari berpuluh-puluh peserta program realiti paling popular, Akademi Fantasia.

Kuperhati teman serumah satu persatu. Nah yang masih sepi menanti. Dayang yang tiba-tiba sudah melabuhkan punggung di sebelahku dan kaku tidak berganjak. Dia masih menyanyi la la la..tak habis habis.

Aku memerhati diri yang kelu seribu bahasa. Rasa bersalah mula memenuhi rongga dada. Kedua-dua teman ini lah pengganti keluarga di tanah rantau. Mereka ini lah tempat ku bergaduh, mengadu dan bermanja. Tiga tahun bukan satu tempoh yang singkat. Banyak yang kami sudah kongsikan bersama. Aku dan Dayang sama-sama anak rantau, sementara Nah merupakan anak jati Negeri yang terkenal dengan adat pepatih ini. Selain menjadi ketua rumah, dia juga berperanan menjadi pemandu pelancong tidak bertauliah untuk aku dan Dayang. Pemandu pelancong? Bawa aku dan Dayang ke Ulu Bendul boleh lah. Tempat lain jangan harap lah. Nanti kena dengan jawapan skema..Eh, tak boleh lah bahaya. Bagi Nah, tempat paling selamat di muka bumi ini hanya di Kuala Pilah. Daerah kelahiran dia. He he aku terlepas tawa lagi.
Nah dan Dayang berpandangan.
“ Em..semakin tenat lah kawan kita ni..” Masing-masing angkat kaki. Aku terus-terusan mengutuk diri. Bengap sangat lah!
Diari hitam masih kaku terdiam di pangkuan.

2 comments:

Kay Masingan said...

menarik , tetapi kenapa pendek je?

UNGU said...

hehe..tunggu la bo keluaran selanjutnya..mo kasi suspen kunun ni...haha

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP