Tuesday, November 13, 2007

Mangga oh Mangga!

Hp saya berlagu-lagu. Menjerit minta dilayan. Saya tengok skrin, tertera nama adik kesayangan saya. Ery.

Saya-oi, napa tu?
Ery- ko da pigi pasar malam ka?
Saya- belum. Baru mo pigi ni. Napa?
Ery- ada mangga air ( mempelam) di jual tau.
Saya- yg di sebelah mana? ( pasar malam Taman Semarak ni antara pasar malam paling besar di sekitar Nilai).
Ery- tempat pakcik yg menjual pucuk ubi tu..
Saya - oh bah ..nt sa p tengo..
Ery-em, tu ja.

Talian di putuskan. Begitulah biasanya kami. Tidak perlu pembuka dan penutup kata berbunyi formal. Nanti nampak dan rasa ganjil. Saya cepat-cepat mencapai beg duit dengan niat mengejar mangga air di pasar malam. Baru turun dua anak tangga, tiba-tiba ‘ dia’ datang. Siapa lagi kalau bukan penguatkuasa tempatan. Saya sempat menilik jam tangan saya, 6.50 pm. Aik..! overtime kali bilang saya dalam hati. Perjalanan saya tertangguh hampir 15 minit. Saya sebenarnya malas diganggu masa genting begini, tapi, tetap bermanis muka untuk mengelakkan saman melayang di muka saya. Huu nanti hilang lagi RM 250 saya bulan ni.

Tepat 7.20 pm saya sampai di gerai yang dimaksudkan. Memang betul, selonggok mangga air masih berbaki banyak. Saya mengambil sekilo bayar RM4. Pakcik tu sempat mengaca. Dia kata ada' isi’ ke? Beli banyak. Saya senyum. Tidak menjawab. Kalau menjawab makin panjang lah cerita. Makin panjang cerita, makin kedapatan lah saya. Kedapatan belum laku-laku lagi. Haha! Kalau dalam keadaan tidak ‘berisi’ pun saya mampu menghabiskan sekilo, apa lagi kalau sudah ‘berisi’. Berisi? Aik..menyemai pun belum lagi tiba-tiba pula timbul cerita menuai. Haha..saya ketawa geli hati.

Mangga air! Sebenarnya mangga air ni antara buah kegemaran saya sejak zaman berhingus dulu. Sehingga hari ini dan mungkin selama-lamanya ia tetap menjadi buah kampung2 yang mendahului carta popular di hati saya. Seperti juga jambu batu, ia buah penuh nostalgia. Buah yang berjaya menghantar ingatan saya kepada beberapa orang teman lama di kampung. Masa muda belia dulu, saya, Nanak, Inty, Sept, Ery dan beberapa orang lagi selalu ‘membelasah’ mangga air ni beramai-ramai. ‘Port’ paling popular ialah di belakang gereja baru yang betul-betul menghadap sawah padi. Berbekal semangkuk garam + ajinomoto + cili kami boleh menghabiskan berkilo-kilo mangga air muda. Yang muda lagi bagus, Cuma belah, buang biji kemudian tempat kosong di tengah-tengah tu letak lah ramuan tadi..Huu masa tu gajah lalu depan mata pun tak nampak. Sedap sangat!

Pernah beberapa kali saya dan adik menyeledup mangga masuk dalam bilik. ( saya sebenarnya di istiharkan tidak boleh makan mangga muda / buah yang asam sebab selalu sakit dugal@ gastric ). Tengah-tengah malam baru kami buka rahsia. Makan mangga dalam gelap pun kami tidak peduli.( lampu di dapur saja yang dipasang kalau malam ). Sampai hari ini mama tidak pernah tahu rahsia kami dua beradik dan sampai hari ini juga dugal saya tidak pandai sembuh-sembuh.

Sungguh begitu saya menahan sengsara dugal, mangga air muda tidak pernah saya lupakan. Kalau di sini mangga air tu jarang-jarang ada. Sebab tu mangga epal di depan rumah kakak Indon tu selalu saya tempah dulu. Takut habis. Yang paling seronok saya dapat free. Saya pun tidak tau kenapa. Mungkin sebab saya pandai ajuk dia cakap Indon atau muka saya ada ciri-ciri muka ‘kesian’.. Mau tanya? Bikin apa, nanti tidak pasal-pasal saya kena bayar semua mangga yang sudah selamat saya hantar di loji pembentungan. Haha..!

Bercerita pasal mangga ni, saya tiba-tiba teringat kenangan masa di sekolah tinggi dulu. Malam-malam kami berkumpul di bilik pengawas
(sesekali ‘bonda’ panggil bilik ni Wad Hospital) untuk memulakan operasi makan mangga. Kak Mala tukang kupas kulit, Si Yus tukang jerang air( di minum utk hilangkan rasa pedas ), dan kamilah ( saya, Konong, Cath, Bon, Damia, Jus, Ump, Elen , Boboy dll ) yang berlumba-lumba menyelamatkan mangga ke dalam mulut. Ketawa kami yang berpadu memecahkan suasana malam yang aman di SMK Kota Marudu. Bila sudah kenyang buah asam begitu, maka banyak lah jenis penyakit yang datang. Bila banyak penyakit timbul, maka besoknya bilik pengawas akan bertukar jadi wad hospital. Bayangkan selepas waktu rehat sekolah sesi pagi, kami beramai-ramai balik, tidur siap berselimut. Haha..! Bila ‘ bonda’ ( warden asrama puteri ) datang kami bagi alasan sakit, padahal sebenarnya sakit malas yang lebih.

Malam ni saya makan mangga muda ini sambil merindui kenangan lama. Dulu makan ramai-ramai sekarang makan sendiri-sendiri. Rasa masam bercampur dengan rasa rindu yang semakin meragam di hati saya. Kadang-kadang saya rasa, rindu ini menyusahkan! Iya, menyusahkan bila cuma kita saja yang ter-rindu-rindu sendirian. Saya tidak tahu sama ada kawan-kawan lama masih ada 'hobi' seperti saya atau tidak. Iya lah sudah 10 tahun berlalu. Tentu banyak perkara sudah berubah.

Mungkin saya saja yang masih kekal di sini..begini. Berteman selonggok mangga air dan mengenang kisah-kisah lama. Saya pernah di sapa begini, kalau mahu berjaya, jangan lagi menoleh menangisi yang lalu. Pandang depan dan melangkah terus. Iyakah? Saya dapati frasa ini ada sedikit kesilapan. Saya percaya masa lalu itulah cermin yang paling jujur bercerita tentang siapa kita. Ia juga jamung yang paling terang untuk menyuluh setiap langkah kita menuju kehadapan.

Salam sayang!

3 comments:

Kay Masingan said...

ungu, sa da tdk begitu makan mangga lagi. asam! ngilu gigi sa.

Emma said...

ai...apa gia ko ungu ko mau kasi eman - eman sia,tiakan da sia mangga air ngah indada gia di sini bah,mangga kaling lah ada he....

UNGU said...

haha..satu urg inda suka, satu mcm mengidam..mcm mna ni.? bah ko emma..ko p belasah ja tu mangga kaling bah..!sasabo nopo!

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP