Wednesday, September 19, 2007

Catatan Borneo (ii)







Saya berlari-lari menghalau pipit yang bertandang. Hoi- sudahlah datang tidak diundang, masuk tidak bersalam, terus di meja makan-begitu saya mengutuk sang pipit. Adik lelaki saya yang satu-satunya itu turut menepuk-nepuk tangan. Tolong ya..bukan bertepuk tangan sebab persembahan tamat tetapi menghentikan drama sang pipit yang baru bermula. Dan antara dua bahasa itu si pipit jauh lebih faham dengan bahasa yang digunapakai oleh adikku. Maknanya, sia-sia saja saya menggunakan dialog Hang Tuah itu. Sialan betul!

Dengan kain sarung ( skim pinjaman ) saya menyusur sibor yang becak. Tangan kiri saya mencapai buah padi yang sudah mula kuning. Tangan kanan saya mengangkat sarung separas betis. Saya menyanyi-nyanyi kecil--
tinggi-tinggi gunung kinabalu,
tinggi lagi sayang sama kamu,
biru-biru hujung Kinabalu,
tengok dari jauh hati saya rindu’
…saya tidak pasti kesahihan senikata lagu itu tapi yang saya pasti tiba-tiba adik saya menyambung--
kinabalu dekat di Kundasang
banyak sayur bulih pilih-pilih
apa guna pergi luar negeri
naik Kinabalu hati saya rindu
...siap mamangkis lagi di penghujungnya. Mama saya menghulur kepala dari jendela. Mesti dia hairan kenapa ada bunyi-bunyi kaamatan diawal bulan September ini. Adik saya tidak peduli malah semakin galak memangkis. Aramai tie !! Dia bertambah galak menjerit. Pipit turut hairan.
Nuu no kararamajan nu dika no’? Baru kau tau Aaron. Mama sudah membawa keseluruhan badannya di tepi sawah rupanya. Adik saya masih tersengih-sengih. Saya menunjukkan ibu jari kanan saya padanya ( tanda bagus) tapi dia menjelirkan lidah. Saya sempat menangkap 3 perkataan akhir yang buat saya geli hati ‘….mabuk tonduai bah’. Perlahan-lahan dia menapak menujuk ke tepi perigi.

Saya masih lagi duduk di ban. Leka memerhati bunga ungu gosing dan membiarkan matahari menuju ke kamar malam. Petang-petang begini tiba-tiba hati saya disapa sayu. Sesekali angin desa menyapa wajah cukup hormat. Kata saya pada angin jangan susahkan diri, saya bukan orang asing di sini. Seperti kandawai si burung hijrah itu yang pasti kembali bila tiba musimnya. Pergilah angin, terbanglah, bawalah seluruh harap ini pergi. Tumpahkan benihnya diseluruh ruang. Biar pada waktu saya kembali lagi, ia sudah tumbuh dan berbunga. Biar nanti tanya saya yang satu itu terjawab. Ungu kah?.



Ini petang yang meriah. Di atas pokok jambu batu saya menjerit-jerit. Kawan-kawan kecil seronok menarik hujung ranting yang terjuntai. Mangkuk kecil berisi garam hampir-hampir terlepas. ‘Jangan..’ jerit saya lagi. Mereka ketawa suka. Pokok jambu batu ini seperti balairaya kecil untuk anak-anak di sekitar kejiranan kami. Hampir setiap petang ada saja kanak-kanak bertandang. Amy, Juan, Sasa, Bibi, Nurul, Anak, Trecy, Adek, Aaron dan ahli terbaru ialah saya. Bila berkumpul ada-ada saja lah yang bakal terjadi. Si Adek memang suka menyanyi. Dari tahun lalu saya dengar lagu yang sama dia ulang-ulang. Senikata awal tidak jelas tapi sampai saja chorus, alamak.. biji mata saya melekat di muka dia..!
Dan mungkin bila nanti
kita akan bertemu lagi
satu pinta ku jangan kau
coba tanyakan kembali
rasa yang ku tinggal mati
.. disambung beramai-ramai pula. Wow! Lagu yang sedap dan syhadu. Paling syok sebab saya menghayatinya di antara cabang-cabang pokok jambu batu ini. Dan dengan rela hati saya turutserta memporak-porandakan lagu seberang itu. Haha…saya beri Si Adek kad hijau ( kunun-kununnya saya si Ajai yang mencari peserta program reality).

‘Siapa mau makan tarap, naik’ satu pengumuman yang sedap didengar. Berebut-rebut kami turun dan berlari-lari menuju ke rumah. Kalau kulit kami gelap sedikit, mesti 100% seperti anak-anak pelarian yang mengejar lori bantuan PBB. Terbayang di depan mata buah tarap yang bertahun-tahun tidak bertandang diperut saya. Makan berlumba dengan budak-budak kecil membuat mama ketawa-ketawa melihat saya. Ketawa yang sering saya rindu bila berada di tanah rantau. Ketawa yang sama sejak berpuluh tahun yang lalu. Ketawa itu, ketawa yang penuh cerita. Ttirak dit kalangadanku !



Panas dan sesak tapi meriah! Itu gambaran untuk suasana tamu hari minggu di pekan kelahiran saya. Dengan berteduh dibawa sekaki payung, saya dengan ‘tabahnya’ mengikut arah mama dan kakak ipar saya. Dari urusan tawar-menawar dangan penjual ikan masin sampai ke acara melihat kain-kain ela, saya sudah menghabiskan sebungkus tisu 30sen.

Saya tertarik dengan bunga-bunga yang dipamerkan dan semestinya untuk dijual. Bunganya warna ungu. Teringat pula puisi lama ( rasa-rasa macam ni laa)--
Gadis desa berlenggang ke kota
di tangan kiri seraga bunga
di tangan kanan seraga cinta
orang kota membeli bunganya
dan kemudian memetik cintanya
gadis desa pulang ke desa
di mata kiri setitis rahsia
di mata kanan setitis peristiwa
orang desa selalu bertanya
siapa membeli bunganya dan memetik cintanya..
( saya budak baru belajar, kalau salah tolong betulkan)


Di antara lautan manusia, saya tertarik kepada seorang perempuan penjual nenas. Dalam keadaan yang panas terik, sambil melayan pelanggan, tidak dibantu sesiapa dia dengan sabarnya menggendong anak kecil yang tengah menyusu. Kenapa lah kita cuma ada sepasang tangan? Kalau lah ada dua pasang, tentu kerja perempuan itu mudah sedikit. Saya benar-benar simpati. Mama sibuk membelek buah nenas. Kakak ipar pula tengah sibuk menilik buah cempedak. Sementara saya terus ligat memikirkan perempuan di depan saya. Mana suami? ibu tunggalkah? Sehingga saya berlalu, peristiwa perempuan dan bayi itu terus mengejar saya. Di mana patut saya labuhkan sauh hati saya yang sarat dengan teka-teki ini.
“Mahalnya tu cempedak..” gegendang telinga saya sedikit terkejut. Kakak ipar saya dari tadi sibuk dengan buah kegemarannya. Idea nakal saya menjelma…”buah cempedak di luar pagar, sebab tu la mahal” ketawa kakak ipar bersambut dengan ketawa mama. Ruang kancil yang comel tiba-tiba penuh dengan warna-warna gembira. Saya turut mewarna-dengan serangkap pantun komoloingan dari Si Kandawai:-
Tingur songpoporoi,
wonsoyon ku sosopuan,
tantaman ku om topulalangoi,
kirad-irad kandawai au sukup makan.
Adoi.!


Di jendela malam saya masih memikir-mikir sms teman saya. Begini bunyinya:-

Ku tanya sama pungguk , kenapa masih menunggu? Bulan tidak pernah mencintai mu lewat siang. Ku katakan kepada bulan, pungguk tidak memuja mu lagi, hatinya telah beralih pergi, cinta bukan lagi segalanya buat pungguk.

Saya bertanya sendiri—saya ini pungguk kah atau bulan kah. Atau kedua-duanya sekali. Atau bukan sesiapa. Cuma sekuntum gosing yang sepi.

Saya kemudian berpantun dengan hati. Kata saya -kalau takut dilanda ombak , jangan berumah di tepi pantai……..’ belum sempat saya habiskan, tiba-tiba terdengar mama menyanyi kecil sambil menjemur kain. Dengan nada mendayu-dayu( menurut perasaan saya)--
jangan di rayu lagi,
jangan kau tanya kini
aku tetap kan pergi ,
membawa nasib diri.
Berlinang air mata
tamatlah sudah kisah
---lagu wajib dia rupanya. Dan saya terus menatap kelamnya malam!


3 comments:

Kay Masingan said...

wah best nya cerita ni. ..penuh dgn gaya-gaya ala sasteterawati negara lagi tu..teruskan

UNGU said...

kuang..kuang..tq la kay. sa menulis mengikut citarasa sendiri. nda pernah memikir perasaan DBP.

Meero said...

Bakat u memang terserlah sang ungu... teruskan...

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP