Wednesday, October 10, 2007

segantang beras pulut-2


Seperti yang telah ku jangka, meja makan ini akan jadi meja perbincangan atau dengan kata yang lebih kejam, bilik soal-siasat. Belum sempat menyudahkan suapan pertama, aku sudah ditanya tentang perkara yang ngeri itu. Tentang rombongan menghantar beras pulut. Dan belum sempat pun aku menjawab, bapa terus membuat ulasan panjang lebar tentang beras pulut dan Sultan Mahmud itu. Aku buat-buat pekak. Pura-pura berfikir sedangkan seluruh hatiku tertumpah pada semangkuk ikan masin, tinopuru turongou dan sayur pucuk manis yang sedikit itu. Sikit sangat la, aku komplen dalam hati. Mana cukup?

“Cukup la tu, itu pun sudah cukup bagus. Kau mau tunggu yang macam mana lagi? Aik takkan saya tercakap kuat tadi. Rupanya emak memasang telinga. Pendengarannya masih bagus sungguhpun usianya melewati setengah abad. Tapi masalahnya aku bukan bercakap tentang tragedy beras pulut. Tapi tentang sayur pucuk manis yang sedikit itu.

"Bukan nda bagus bah, tapi saya fakir-fikir dulu. Tu urang pun ( dalam hati Sultan Mahmud) saya nda kenal” aku terus menyuap.

“Bah, ada tu gambar dia kasi. Nombor hp pun ada. Kau cubalah telefon dia..kenal-kenal dulu” Cis! Pantang datuk nanek mengiklankan diri sebegitu. Walaupun telah bertahun-tahun menghirup udara kota, aku masih kuno dalam soal ini. Masih percaya yang untuk janji temu pertama haruslah dimulakan oleh lelaki. Sebenarnya aku tidak berpuas hati tapi tidak sampai hati pula membantah kata ayah. Lelaki pertama yang kukenal dalam hidupku. Seperti tentera Jepun yang menerima arahan akhirnya aku mengangguk.

“Iya la, nanti saya telefon”. Moga-moga dengan jawapan ini, perbincangan ditangguhkan. Tapi harapanku meleset.

“Yang lama tu kasi lupa lah bah. Tiada jodoh kamu, mau buat macam mana” Tanpa izin emak membuka lipatan sejarah lama. Sejarah lampau yang sering-sering mengetuk pintu ingatan. Terasa pucuk manis menjadi peria. Ayah mendongakkan kepala.

“Auu no tagal sorron bo no. Nolingan no dau maan nu po boroso” dia membaca ketidakselesaan ku mungkin.

“Bukan begitu bah, kami harap-harap kau nda menolak lagi” emak membetulkan duduknya. Ayah menelan kunyahan yang terakhir sebelum beransur. Aku masih lagi mengistiharkan diri sebagai bisu. Aku benar-benar kekurangan perbendaharaan kata. Suasaan tiba-tiba menjadi sepi. Sehingga aku melangkah meninggalkan meja makan, aku masih gagal memujuk kotak suara untuk berkata-kata.

Dalam bilik yang dicat biru lembut ini, aku masih berteka teki. Menilik-nilik kad comel yang hanya dicoret nombor telefon. 019*******- kl. Huuu aku mengeluh perlahan. Terasa payah sangat menjadi gadis dewasa. Rasa benci mula bertunas dihati. Kenapalah di zaman ini masih ada manusia jenis begini. Jenis menyusahkan orang lain. Apa lah salahnya kad ini ditulis nama penuh. Dia ingat aku kemaruk sangat nak berlaki. KL? Kuala Lumpur ? Kuala Lipis? Kepala Lanun? Menyusahkan masyarakat betul la!


bersambung..

2 comments:

Kay Masingan said...

makin complicated ni ungu..tapi syok o..

UNGU said...

sa pun pening macam mana mo kasi siap ni cerita ni..

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP