Sunday, July 29, 2007

sepetang bersama


Sepetang bersama kawan lama

Menghabiskan petang minggu bershoping ditengah kota bersama kawan lama merupakan rutin harian yang telah lama aku tinggalkan. Semalam ia berlaku lagi. Gembira hati sehingga menyanyi-nyanyi masa dalam bilik air. Lagu apa dan siapa ya ? liriknya macam ni.-
Setinggi seluas gunung dan lautan
Sejuta harapan di pertaruhkan
Beronak berliku jalan ku lalui
Selagi berupaya ku teruskan
Aneh ya gembira tapi nyanyi lagu jiwang. Tapi betul pagi semalam aku gembira. Gembira sangat Mana taknya sejak 3 tahun kebelakangan ini aku tidak pernah meronda mall besar bersama dia lagi. Dulu itu merupakan rutin wajib bagi kami sehingga hampir diaplikasikan setiap hari. Haya..makcik itu dulu-dulu la..masa kami baru mendaftar menjadi warga Kuala Lumpur.
Dari stesen komuter Nilai aku bertolak hampir jam 11.30 pagi dan sampai di stesen KL Sentral sejam selepas itu. Plan awal tak nak menyimpang lagi..sebab janji nak 'meeting' dekat JJ Wangsa Maju ( Jaya Jusco ) tapi mata aku ni susah sangat nak dikawal. Mahu tak mahu terpaksa juga meninjau-ninjau pameran diruang legar KL Sentral dan sempat pula menghulur RM 26 untuk dua benda yang bukannya boleh makan pun. Gadis seberang yang ramah melayan kecerewetanku tersenyum-senyum bila barang bertukar duit. Terima kasih ya..dia seakan-akan berbisik. Mungkin takut kedengaran lenggok bunyinya yang masih berbau Medan. Ya kak..aku pun bersopan-santun. Cepat-cepat berlalu sebelum penyakit tangan yang
'gatal2 'datang kembali. Ya..la gatal membeli.
Selepas mendapat tiket Putra LRT ke stesen Wangsa Maju aku bergegas ke tingkat atas. 'Penunggu' ( yang menunggu tren la ) sudah ramai beratur walaupun tren hanya selang 5 minit. Mungkin tanda-tanda awal menunjukkan ramai orang berjanji dipagi minggu. Tak kisah la berjanji dengan kawan ka, mata air ka, orang kampung ka. Janji sudah berjanji. Eee ..nampaknya aku kena beratur lagi. Nasib baik aku boleh duduk sepanjang jalan walaupun tempat duduk tu dikhaskan kepada warga tua, golongan kurang upaya dan ibu-ibu mengandung saja. Tapi aku buat-buat tak pandai membaca ( tiada yang lebih memerlukan la waktu tu ) dan kalau ditegur aku cakap la aku mengandung. Senang kan..
Ketika aku sampai di stesen LRT Wangsa Maju, bayangan kawan aku tu belum nampak lagi sehinggala 15 minit kemudian. Melihat dia berlenggang ke arahku membuat aku lupa yang dia kini sudah menjadi isteri dan ibu kepada Annabell Cyntia. Cantik dan comel seperti dulu-dulu juga. Tersenyum manis dengan lips gloss yang membalut bibir nipis…opps tapi yang penting gigi rabbit masih macam dulu juga( dulu-dulu aku suka menyakat dia begitu). Harap-harap masa dia membaca tulisan ini dia tidak mengutuk saya.
Kami memulakan rondaan di food court sebelum beralih ke ruangan minyak wangi Body Shop. Sempat mencuba beberapa jenis tapi akhirnya membeli ananya. Baunya sedap dan seketika membawa aku mengingat memori Fatin Najwa yang ditinggalkan berbelas tahun lamanya. Masa ditingkatan 2 atau 3 dulu. La..kisah masa aku baru belajar jadi anak gadis. Sory! melalut la pulak..
Hampir 3 jam bersama, kami sempat 'menderma' banyak di JJ. Sempat membeli sepasang kasut dan sepasang beg tangan. Kami macam dulu-dulu juga suka sangat cuba baju walaupun bukanlah berniat untuk membeli. Pelanggan yang berpusu-pusu membelek pelbagai barang seperti menyuntik semangat buatku yang sememangnya 2x5 dengan mereka. Masih terakam dihati kekecohan kami dibahagian pakaian kanak-kanak. Sebenarnya bahagian itu tidak pernah termasuk dalam senarai tempat lawatan tetapi hari ini nampaknya berbeza. Rupa-rupanya aku sedang berjalan bersama seorang kawan yang memikul tanggungjawab besar- isteri, ibu dan sedang menunaikan tanggungjawabnya sebagai ibu. Tiba-tiba ada rasa sebu. Sesekali pilu. Mungkin macam ni rasanya jadi wanita dewasa ya..!Titik. Jangan sambung nanti banjir di JJ. Memilih baju untuk Little Annabell, suasana jadi gamat. Sales girl yang bertudung biru nampak sedikit pening dengan pilihan-pilihan kami. Sekejap memilih putih, sebentar menukar ungu tapi akhirnya memilih pink. Kalaulah aku berada ditempat si tudung biru itu, lebih baik aku terjun laut daripada menghadap pelangan macam kami ni..aku tersenyum simpul padahal dalam hati ketawa geli hati. Semasa beg plastic bertukar tangan aku diam-diam memasang angan akan kembali lagi diruangan ini dengan status yang berbeza satu masa nanti.
Sebelum berpisah kami sempat berbual sambil menikmati laksa dan roti telur di café yang alahai..sedapnya mata memandang tapi lidahku pula yang terseksa. Tak sedap. Eh, kalulah tukang masak tu tahu aku mengutuk dia mesti dia ketuk kepala aku ni dengan sendok. Tapi betul la..aku tak tipu, tak sedap. Menghabiskan RM je. Sepanjang perbualan, aku lebih banyak memonopoli sedang dia seperti biasa lebih banyak mendengar dan sesekali menyampuk. Aku tahu dia sedang meneka sesuatu dan cuba menzahirkan tetapi terhenti bila aku mula mencari tisu 30 sen seperti selalunya.
Minit-minit terakhir bersama dia membuat aku rasa kehilangan. Sebentar lagi arjunanya datang menjemput dan aku ? Tetap meneruskan perjalanan ini sendiri lagi. Terima kasih daun keladi ya..kerana sudi menghabiskan sepetang bersama saya.( sebenarnya mahu aku luahkan semalam tapi tidak sempat ). Di dalam tren LRT semalam aku masih memerhati indahnya neon kota sesekali teringat laguku pagi tadi yang tidak habis. Dalam hati aku menyambung-
Tak rela ku turutkan hati
Menyesali apa terjadi
Andainya begitu suratan
Yang tertulis di azalinya
Biarlah walaupun ku sepi
Sedih pedih di khianati

..na.na..na.na ( lupa lirik ) yang lain tu kamu sambung la sendiri…

4 comments:

Kay Masingan said...

ungu, dia si gigi rabbit tu si konong ka? ehhhhhhh jealousnya saya!!!!!

UNGU said...

hehe..ko ingat juga.

Kay Masingan said...

lagu si erra fazira ba tu ko nyanyi ungu.

UNGU said...

hehe...gia, cuba ko nyanyi abis kunun. sa ni nyanyi inda ikut law. sembarang2 saja.

ungu

ungu

ungu lagi

ungu lagi

unguNYAungu

unguNYAungu

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP